dimecres, 20 d’abril del 2016

Temes tabú

TEMES TABÚ


La societat té un gran pes sobre els coneixements que s'imparteixen a les aules. És a dir, segons la societat en la que vius hi ha determinats temes que es consideren tabú. En conseqüència, les escoles adopten la costum i opten per evitar-los al programa educatiu.


"El sexe, la religió i la mort es reconeixen com a temes tabú a les escoles d'educació  primària. Quan a l'aula surt un tema fora del programa escolar, cal evitar-lo o millor tractar-lo?, de la manera que ho fem estem formant de veritat a futurs crítics ciutadans?"

Ex. Respon les qüestions següents: 

  • Què entenem per tabú?
  • Quins creus que són actualment els temes tabú? Per què? (Pàg.147 Ex.4)

Com parlar dels temes tabús amb els adolescents

Ex. Escull un d'aquests temes i posa't en el lloc dels pares que ho expliquen a un fill adolescent:

1. PARLEM DE DROGUES I ALCOHOL

La pressió del grup  per a iniciar aquest tipus de consum i pot representar un repte infranquejable per l’adolescent si no te consciència de totes les conseqüències dels seus actes.  Això serà possible si:
  • Es planteja el tema com una oportunitat de prendre una decisió correcta.
  • S’explica a l’adolescent quines repercussions tindrà la seva decisió a nivell  de salut, social i escolar.
  • S’explica a l’adolescent que té dret a dir que NO.
  • Com a pares donem l’exemple.
  • Es fomenta les amistats amb influència positiva.
  • En cas de problema no dubtar en consultar un especialista.

    2. PARLEM DE SEXE
Els adolescents són molt recelosos de la seva intimitat i hem de ser conscients, com a pares, que no ens demanaran el nostre consentiment per a tenir relacions sexuals, com tampoc ens avisaran ni explicaran res quan ho facin.
Per a que aquestes primeres experiències siguin positives i que no posi en perill l’adolescent, tindrem, com a pares, la responsabilitat de:

- Explicar els canvis que apareixen en l’adolescència
- Tenir en compte la part emocional de les relacions sexuals i la capacitat d’estimar.
- Explicar amb naturalitat al nen les seves diferents parts del cos.

·   No eludir la responsabilitat i les conseqüències que poden tenir les relacions sexuals.
  •  Diferenciar el que és real del que veuen en les pel·lícules: la pornografia ha de ser diferenciada de la vida sexual real.
  •  Donar una informació correcta sobre les malalties de transmissió sexual (sida, hepatitis etc...) i sobre les possibilitats d’embaràs
  •  Explicar com es pot protegir l’adolescent: preservatiu i anticonceptiu oral.
  •  No imposar que parli de la seva experiència amb els pares si no ho vol. 



2   3PARLEM DE VIOLENCIA I RACISME

Els nostres fills estan exposats a unes múltiples fonts d’imatges i de situacions de violència i de racisme en la seva vida quotidiana (vídeo jocs, Internet, escola, etc...)

Per això, hem de:
  • Deixar als nens la possibilitat d’expressar els seus sentiments, tan positius com negatius.
  • Donar l’exemple amb uns valors i un discurs de respecte i tolerància envers els altres
  • S’han de controlar els mitjans de comunicació utilitzat pel nen: l’exposició a la violència afavoreix la violència. 

   4. PARLEM DE MALALTIA I MORT

Per no fer patir els nostres fills, per a protegir-los, tenim tendències a ocultar les malalties de familiars i a limitar el contacte dels nens amb la mort. D’aquesta forma, els deixem desprotegits per a poder fer un dol complet i/o gestionar el patiment de una persona pròxima al nen.

Com a pares, podem limitar el sofriment dels nostres fills si:
  •     S’inicia la conversa en un moment adequat per al diàleg i fora dels esdeveniments de defunció i/o de malalties greus.
  •     Proporcionem al nen una informació correcta sobre les malalties més comunes i que apareixen sovint en els mitjans de comunicació.
  •     Evitem parlar de forma abstracte: el nen ha de saber que la mort és definitiva i fa part de la vida.
  •     No defugim del tema del suïcidi. Es pot utilitzar exemples per facilitar el diàleg.
  •     Hem de ser respectuosos amb la reacció del nen i he de deixar-li temps per assimilar els esdeveniments.