LLENGUA I
LITERATURA CATALANES
3r ESO.
CURS 15-16
PROGRAMACIÓ SIMPLIFICADA
PROGRAMACIÓ SIMPLIFICADA
1. OBJECTIUS / DIMENSIONS COMPETENCIALS
- Dimensió de comprensió lectora
- Competència 1. Obtenir informació,
interpretar i valorar el contingut de textos escrits
de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls
- Competència 2. Reconèixer
els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l
- Competència 3. Desenvolupar
estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
- Dimensió d’expressió escrita
- Competència 4. Planificar
l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació
d’idees i la seva organització
- Competència 5. Escriure
textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i
correcció lingüística
- Competència 6. Revisar i
corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal
- Dimensió de comunicació oral
- Competència 7. Obtenir
informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i
acadèmics, incloent-hi els elements prosòdics
i no verbals
- Competència 8. Produir
textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els
elements prosòdics i no verbals
pertinents
- Competència 9. Emprar
estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs
- Dimensió literària
- Competència 10. Llegir obres
i conèixer els autors i les autores i els períodes més significatius de la literatura catalana i la universal; fent
especial atenció als períodes literaris
dels segles XVI i XVII
- Competència 11. Expressar,
oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i
valorant els recursos literaris dels textos
- Competència 12. Escriure
textos literaris per expressar realitats, ficcions i sentiments
- Dimensió actitudinal i plurilingüe
- Actitud 1. Adquirir l’hàbit
de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; i
valorar l’escriptura com un mitjà per estructurar
el pensament i comunicar-se amb els altres
- Actitud 2. Implicar-se
activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta
- Actitud 3. Manifestar una
actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i
d’arreu
- S’afegeix un bloc transversal a totes les competències: els continguts del coneixement de la llengua. Cal conèixer
i reflexionar sobre la gramàtica per comprendre, escriure i parlar en contextos
propis de l’àmbit social acadèmic, professional i dels mitjans de comunicació;
també per comprendre i valorar textos literaris, i escriure d’altres d’intenció
literària. Està dividit en quatre nivells d’estudi: pragmàtica, fonètica i
fonologia, lèxic i semàntica, i morfologia i sintaxi.
2. CONTINGUTS I LECTURES
DIMENSIÓ DE
COMPRENSIÓ LECTORA
|
. Lectures inicials d’algunes
unitats del llibre de text
. Tipologia textual: narrativa, descriptiva, conversacional, predictiva, instructiva, expositiva i argumentativa . Textos de l'àmbit periodístic i publicitari . Propietats textuals . Estratègies de la comprensió lectora: intenció, idees, esquemes, mapes conceptuals...
Lectures:
. 1r trimestre: Núria Pradas, Un estiu amb l'Anna . 2n trimestre: a determinar . 3r trimestre: a determinar |
DIMENSIÓ D'EXPRESSIÓ
ESCRITA
|
. Realització de textos escrits
diversos
. Tipologia textual i propietats textuals . Presentació de treballs: cal·ligrafia, tipografia, portada, citacions, processadors... |
DIMENSIÓ DE LA
COMUNICACIÓ ORAL
|
. Ús i coneixement dels
recursos verbals i no verbals
. Interaccions orals: participació en debats, treball cooperatiu, realització d'un telenotícies |
DIMENSIÓ LITERÀRIA
|
. Literatura catalana del segle
XVI i XVII
. Relació amb altres arts . Recursos estilístics: anàfora, metàfora, metonímia, símil...
. Redacció de textos d'intenció
literària
|
DIMENSIÓ ACTITUDINAL I PLURILINGÜE
|
. Varietats de la llengua
. Famílies lingüístiques
. Manlleus, formes de calc
. Llengua i estats
|
BLOC TRANSVERSAL:
CONEIXEMENT DE LA LLENGUA
|
. Pragmàtica: registres, elements de la comunicació, funcions del
llenguatge, modalitats oracionals, estil directe i indirecte
. Fonètica i fonologia: ritme, entonació, accentuació
. Lèxic i semàntica: frases fetes, camps lèxics, formació de paraules,
prefixos, sufixos, infixos, relacions semàntiques
. Morfologia i sintaxi: categories gramaticals, sintagmes, funcions
sintàctiques, aposicions, substitucions pronominals i lèxiques, oració,
connectors
. Ortografia: recull de normes ortogràfiques (dictats preparats)
|
3. SORTIDES I ACTIVITATS CURRICULARS PREVISTES:
- Visita a les instal·lacions de TV3
- Participació al certàmen de Lectura en veu alta, al Premi Protagonista Jove, al concurs literari El Somriure del Gat, i al
"Programa de sensibilització educativa" de l'ONCE
- Taller de teatre
4. SESSIONS I AVALUACIONS
105 sessions anuals, distribuïdes en 35 sessions per trimestre.
1r. trim. 14 setembre al 4 de desembre
2n. trim. 9 desembre al 18 de març
3r. trim. 29 de març al 21 de juny
5. ASPECTES METODOLÒGICS
-LLIBRE DE TEXT
- Llengua catalana i literatura 3r ESO, editorial Santillana
És important tenir en compte
que:
- El llibre s’ha
de portar cada dia; així, s’entén un/dos oblits però més es valoraran negativament
(actitud)
- Cal conservar-lo
en bon estat; els llibres guixats, arrugats, amb pàgines arrencades… es valoraran negativament i faran baixar la
nota d’actitud.
- No es pot
escriure al llibre, ni amb llapis.
- Els exercicis
del llibre es faran en fulls a part
-TREBALL ESPECÍFIC D’ORTOGRAFIA
- L’objectiu d’aquest curs és
anar eliminant els errors d’ortografia i d’expressió dels escrits, per aquest motiu al llarg de
l’any farem diferents tipus d’activitats per treballar-ho:
dictats, redaccions, valoracions...
- Dictats: els dictats seran
sempre dictats preparats; pel fet de ser preparats es valoraran molt negativament els errors ortogràfics. Cada falta
d'ortografia podrà restar un
punt de 10 possibles
- Redaccions, treballs escrits,
exàmens: les faltes d’ortografia podran fer baixar fins a 2
punts la nota
DOSSIER I TREBALLS
- Dossier d'aprenentatge (DA)
- Treballarem amb
folis DIN A-4 i utilitzarem bolígraf negre per als enunciats, blau per a les respostes i els
apunts i vermell per a les correccions.
- Cada dia s’ha de
posar la data, el tema i el codi de l’assignatura (LC) als apunts que es prenguin o
exercicis que es facin.
- Ordre del
dossier: portada, índex general, folis numerats amb els continguts i les activitats treballats a classe,
fotocòpies i altres, contraportada.
- Portafoli digital d'aprenentatge (PDA)
- Es crearà una
pàgina web amb el google, que es farà servir de Portafoli digital
d'aprenentatge.
6. AVALUACIÓ
La nota trimestral de l’assignatura de llengua catalana pretén reflectir el
grau d’assoliment dels diferents aspectes de la competència comunicativa i
lingüística que es treballaran al llarg del trimestre. La nota sortirà de:
-CONEIXEMENT DE LA LLENGUA, DIMENSIÓ ACTITUDINAL I
PLURILINGÜE I DIMENSIÓ LITERÀRIA (50%)
- Un mínim de 2 exàmens
teòrics i pràctics que es faran cada trimestre sobre la matèria treballada a l’aula; els quals tindran en compte
els aspectes teòrics necessaris per
afavorir una bona competència
comunicativa lingüística i audiovisual.
COMPTE: Nota mínima per
fer mitjana amb la resta d’apartats: 3,5. Qualsevol nota inferior a 3,5 en aquest apartat suposarà
suspendre el trimestre.
- Aquest apartat inclourà una
prova d'avaluació inicial al primer trimestre (10%) i quedarà al criteri del professor fer-ne també una prova de
seguiment competencial durant el
segon i/o tercer trimestre.
-DIMENSIÓ DE COMPRENSIÓ LECTORA, DIMENSIÓ DE COMUNICACIÓ ORAL, DIMENSIÓ
D'EXPRESSIÓ ESCRITA (40%)
- Control de lectura de la
lectura obligatòria del trimestre i/o treball.
- Dictats preparats sobre
textos proposats al llibre de text o al de lectura.
- Redaccions.
- Activitats de comunicació
oral.
- Treballs.
- AVALUACIÓ DE L'EPA (ENTORN PERSONAL D'APRENENTATGE) (10%)
- Elaboració dels deures, dels
exercicis de classe, de les redaccions...
- Cura del material.
- PUNTUALITAT.
- Actitud general a classe.
- Presentació i qualitat dels
dossiers: portafoli d'aprenentatge digital i dossier d'aprenentatge.
Cal tenir en compte que el fet de no elaborar o no presentar treballs o
exercicis fa baixar la nota final de l'assignatura.
SI UN DIA NO ES FA UN EXAMEN PER UN MOTIU JUSTIFICAT AQUEST ES FARÀ
AUTOMÀTICAMENT LA PRIMERA CLASSE DESPRÉS DE LA INCORPORACIÓ DE L'ALUMNE AL
CENTRE. SI EL MOTIU ÉS INJUSTIFICAT LA NOTA SERÀ SUSPÈS.
UN TREBALL NO PRESENTAT EN LA DATA FIXADA ES POT RECUPERAR PRESENTANT-LO
L’ENDEMÀ, MÉS ENLLÀ D’AQUESTA DATA ES CONSIDERARÀ NO PRESENTAT I LA NOTA SERÀ
SUSPÈS.
- RECUPERACIONS
L’assignatura de llengua catalana s’entén com una assignatura d’avaluació
contínua. Això vol dir que un trimestre suspès es pot recuperar traient bona
nota al trimestre següent; de tota manera, no és el mateix treure un 0 que un
4, per la qual cosa un trimestre suspès amb un 4 queda automàticament recuperat
si al següent es treu un 6 o més, en canvi una nota inferior cal recuperar-la
amb un examen de recuperació.
Per aprovar el curs s’han d’aprovar 2 trimestres, 1 dels quals ha de ser
obligatòriament el darrer. Dos trimestres suspesos amb una nota inferior a 4
s’han de recuperar a través dels exàmens de recuperació que es programin al
llarg del curs o a finals de curs. Qualsevol altre cas es considerarà
individualment.
Matadepera, setembre 2015