dimarts, 15 de setembre del 2015

Programació simplificada

           
            LLENGUA I LITERATURA CATALANES
            3r ESO. CURS 15-16
            PROGRAMACIÓ SIMPLIFICADA


1. OBJECTIUS / DIMENSIONS COMPETENCIALS

- Dimensió de comprensió lectora
            - Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per          comprendre’ls
            - Competència 2. Reconèixer els gèneres de text, l’estructura i el seu format, i    interpretar-ne els trets lèxics i morfosintàctics per comprendre’l
            - Competència 3. Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

- Dimensió d’expressió escrita
            - Competència 4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor,        intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització
            - Competència 5. Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística
            - Competència 6. Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal
- Dimensió de comunicació oral
            - Competència 7. Obtenir informació, interpretar i valorar textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics, incloent-hi els elements  prosòdics i no verbals
            - Competència 8. Produir textos orals de tipologia diversa amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, emprant-hi els elements prosòdics i no          verbals pertinents
            - Competència 9. Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació     comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs
- Dimensió literària
            - Competència 10. Llegir obres i conèixer els autors i les autores i els períodes més        significatius de la literatura catalana i la universal; fent especial atenció als períodes            literaris dels segles XVI i XVII
            - Competència 11. Expressar, oralment o per escrit, opinions raonades sobre obres        literàries, tot identificant gèneres, i interpretant i valorant els recursos literaris dels        textos
            - Competència 12. Escriure textos literaris per expressar realitats, ficcions i         sentiments
- Dimensió actitudinal i plurilingüe
            - Actitud 1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al        coneixement, i per al gaudi personal; i valorar l’escriptura com un mitjà per         estructurar el pensament i comunicar-se amb els altres
            - Actitud 2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud        dialogant i d’escolta
            - Actitud 3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat            lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu
- S’afegeix un bloc transversal a totes les competències: els continguts del coneixement de la llengua. Cal conèixer i reflexionar sobre la gramàtica per comprendre, escriure i parlar en contextos propis de l’àmbit social acadèmic, professional i dels mitjans de comunicació; també per comprendre i valorar textos literaris, i escriure d’altres d’intenció literària. Està dividit en quatre nivells d’estudi: pragmàtica, fonètica i fonologia, lèxic i semàntica, i morfologia i sintaxi.

2. CONTINGUTS I LECTURES

DIMENSIÓ DE COMPRENSIÓ LECTORA
. Lectures inicials d’algunes unitats del llibre de text
. Tipologia textual: narrativa, descriptiva, conversacional, predictiva, instructiva, expositiva i argumentativa
. Textos de l'àmbit periodístic i publicitari
. Propietats textuals
. Estratègies de la comprensió lectora: intenció, idees, esquemes, mapes conceptuals...
Lectures:
. 1r trimestre:  Núria Pradas, Un estiu amb l'Anna
. 2n trimestre: a determinar
. 3r trimestre: a determinar

DIMENSIÓ D'EXPRESSIÓ ESCRITA
. Realització de textos escrits diversos
. Tipologia textual i propietats textuals
. Presentació de treballs: cal·ligrafia, tipografia, portada, citacions, processadors...
DIMENSIÓ DE LA COMUNICACIÓ ORAL
. Ús i coneixement dels recursos verbals i no verbals
. Interaccions orals: participació en debats, treball cooperatiu, realització d'un telenotícies
DIMENSIÓ LITERÀRIA
. Literatura catalana del segle XVI i XVII
. Relació amb altres arts
. Recursos estilístics: anàfora, metàfora, metonímia, símil...
. Redacció de textos d'intenció literària
DIMENSIÓ ACTITUDINAL I PLURILINGÜE
. Varietats de la llengua
. Famílies lingüístiques
. Manlleus, formes de calc
. Llengua i estats
BLOC TRANSVERSAL:
CONEIXEMENT DE LA LLENGUA
. Pragmàtica: registres, elements de la comunicació, funcions del llenguatge, modalitats oracionals, estil directe i indirecte
. Fonètica i fonologia: ritme, entonació, accentuació
. Lèxic i semàntica: frases fetes, camps lèxics, formació de paraules, prefixos, sufixos, infixos, relacions semàntiques
. Morfologia i sintaxi: categories gramaticals, sintagmes, funcions sintàctiques, aposicions, substitucions pronominals i lèxiques, oració, connectors
. Ortografia: recull de normes ortogràfiques (dictats preparats)


3. SORTIDES I ACTIVITATS CURRICULARS PREVISTES:
               - Visita a les instal·lacions de TV3
          - Participació al certàmen de Lectura en veu alta, al Premi Protagonista Jove, al concurs literari El  Somriure del Gat, i al "Programa de sensibilització educativa" de l'ONCE
                - Taller de teatre

4. SESSIONS I AVALUACIONS
105 sessions anuals, distribuïdes en 35 sessions per trimestre.
            1r. trim. 14 setembre al 4 de desembre
2n. trim. 9 desembre al 18 de març
3r. trim. 29 de març al 21 de juny


5. ASPECTES METODOLÒGICS
-LLIBRE DE TEXT
- Llengua catalana i literatura 3r ESO, editorial Santillana
  És important tenir en compte que:
  - El llibre s’ha de portar cada dia; així, s’entén un/dos oblits però més es                          valoraran negativament (actitud)
   - Cal conservar-lo en bon estat; els llibres guixats, arrugats, amb pàgines                                    arrencades… es valoraran negativament i faran baixar la nota d’actitud.
    - No es pot escriure al llibre, ni amb llapis.
    - Els exercicis del llibre es faran en fulls a part

-TREBALL ESPECÍFIC D’ORTOGRAFIA
            - L’objectiu d’aquest curs és anar eliminant els errors d’ortografia i d’expressió dels         escrits, per aquest motiu al llarg de l’any farem diferents tipus d’activitats per treballar-ho: dictats, redaccions, valoracions...
            - Dictats: els dictats seran sempre dictats preparats; pel fet de ser preparats es   valoraran molt negativament els errors ortogràfics. Cada falta d'ortografia podrà             restar un punt de 10 possibles
            - Redaccions, treballs escrits, exàmens: les faltes d’ortografia podran fer baixar fins a    2 punts la nota

DOSSIER I TREBALLS
- Dossier d'aprenentatge (DA)
- Treballarem amb folis DIN A-4 i utilitzarem bolígraf negre per als enunciats, blau per a les respostes i els apunts i vermell per a les correccions.
- Cada dia s’ha de posar la data, el tema i el codi de l’assignatura (LC) als apunts que es prenguin o exercicis que es facin.
- Ordre del dossier: portada, índex general, folis numerats amb els continguts i les activitats treballats a classe, fotocòpies i altres, contraportada.

- Portafoli digital d'aprenentatge (PDA)
 - Es crearà una pàgina web amb el google, que es farà servir de Portafoli digital d'aprenentatge.


6. AVALUACIÓ

La nota trimestral de l’assignatura de llengua catalana pretén reflectir el grau d’assoliment dels diferents aspectes de la competència comunicativa i lingüística que es treballaran al llarg del trimestre. La nota sortirà de:

-CONEIXEMENT DE LA LLENGUA, DIMENSIÓ ACTITUDINAL I PLURILINGÜE I DIMENSIÓ LITERÀRIA (50%)
            - Un mínim de 2 exàmens teòrics i pràctics que es faran cada trimestre sobre la matèria treballada a l’aula; els quals tindran en compte els aspectes teòrics necessaris per afavorir una bona competència  comunicativa lingüística i audiovisual.
            COMPTE: Nota mínima per fer mitjana amb la resta d’apartats: 3,5. Qualsevol nota      inferior a 3,5 en aquest apartat suposarà suspendre el trimestre.
            - Aquest apartat inclourà una prova d'avaluació inicial al primer trimestre (10%) i quedarà al criteri del professor fer-ne també una prova de seguiment competencial durant el segon i/o tercer trimestre.
  
-DIMENSIÓ DE COMPRENSIÓ LECTORA, DIMENSIÓ DE COMUNICACIÓ ORAL, DIMENSIÓ D'EXPRESSIÓ ESCRITA (40%)
            - Control de lectura de la lectura obligatòria del trimestre i/o treball.
            - Dictats preparats sobre textos proposats al llibre de text o al de lectura.
            - Redaccions.
            - Activitats de comunicació oral.
- Treballs.
- AVALUACIÓ DE L'EPA (ENTORN PERSONAL D'APRENENTATGE) (10%)
            - Elaboració dels deures, dels exercicis de classe, de les redaccions...
            - Cura del material.
            - PUNTUALITAT.
            - Actitud general a classe.
        - Presentació i qualitat dels dossiers: portafoli d'aprenentatge digital i dossier       d'aprenentatge.
           
Cal tenir en compte que el fet de no elaborar o no presentar treballs o exercicis fa baixar la nota final de l'assignatura.
SI UN DIA NO ES FA UN EXAMEN PER UN MOTIU JUSTIFICAT AQUEST ES FARÀ AUTOMÀTICAMENT LA PRIMERA CLASSE DESPRÉS DE LA INCORPORACIÓ DE L'ALUMNE AL CENTRE. SI EL MOTIU ÉS INJUSTIFICAT LA NOTA SERÀ SUSPÈS.

UN TREBALL NO PRESENTAT EN LA DATA FIXADA ES POT RECUPERAR PRESENTANT-LO L’ENDEMÀ, MÉS ENLLÀ D’AQUESTA DATA ES CONSIDERARÀ NO PRESENTAT I LA NOTA SERÀ SUSPÈS.

- RECUPERACIONS
L’assignatura de llengua catalana s’entén com una assignatura d’avaluació contínua. Això vol dir que un trimestre suspès es pot recuperar traient bona nota al trimestre següent; de tota manera, no és el mateix treure un 0 que un 4, per la qual cosa un trimestre suspès amb un 4 queda automàticament recuperat si al següent es treu un 6 o més, en canvi una nota inferior cal recuperar-la amb un examen de recuperació.
Per aprovar el curs s’han d’aprovar 2 trimestres, 1 dels quals ha de ser obligatòriament el darrer. Dos trimestres suspesos amb una nota inferior a 4 s’han de recuperar a través dels exàmens de recuperació que es programin al llarg del curs o a finals de curs. Qualsevol altre cas es considerarà individualment.


Matadepera, setembre 2015