dilluns, 26 d’octubre del 2015

Tipologies textuals I


PLA LECTOESCRIPTOR: 3r i 4t ESO

EL TEXT EXPOSITIU
El text expositiu té com a funció principal informar objectivament  sobre un tema o fer entendre idees i conceptes, moltes vegades científicament demostrables i indiscutibles.

RECORDEM...
ü  L’objectiu d’un text expositiu és informar; per això, és el tipus de text que predomina a les enciclopèdies com viquipèdia o als llibres de text.
ü  Després del títol, aquests textos solen tenir tres parts: una introducció o presentació general del tema; un desenvolupament amb els subtemes, i una conclusió o tancament.
ü  El llenguatge ha de ser molt clar i precís, amb paraules tècniques o científiques.
ü  El lèxic ha de ser el més estàndard i neutre possible. Les paraules o expressions col·loquials i/o en sentit figurat s’han d’evitar.
ü  Les oracions convé que no siguin excessivament llargues i en present d’indicatiu o en passat.
ü  L’exposició de les idees ha de ser molt ordenada i objectiva, amb marcadors que ajudin a entendre la relació entre les diferents idees o oracions. Exemples:  d’entrada, d’una banda, d’altra banda, així doncs, això no obstant, ara bé, és a dir, així, convé destacar, tanmateix...
ü  No s’hi poden incloure ni opinions personals ni valoracions positives o negatives. Cal ser el més objectiu i neutre possible.
ü  S’hi poden incloure, en canvi, definicions, exemples, cites, gràfics o il·lustracions.

I NO OBLIDEM QUE...
Els textos expositius es poden organitzar de diferents maneres, és a dir, que es poden estructurar segons el criteri que al redactor li sembli més efectiu. Així doncs, l’estructura d’una explicació pot variar:
  ü  Del general al particular (estructura deductiva).
  ü  Del particular al general (estructura inductiva).
  ü  Es comença exposant una idea o tesi, s’explica la contrària o antítesi, i s’acaba el text amb una síntesi de les dues (estructura dialèctica).
  ü  S’inicia el text amb una pregunta que es respon al llarg del text (estructura interrogativa).

EXEMPLES

Què és un vampir?
Els vampirs són éssers que apareixen sovint en determinats tipus de pel·lícules de terror. Però què és realment un vampir?
Al 1803, Collin de Plancy escrivia al seu Ditionnaire infernal, publicat a París: “...es dóna el nom d’upiers, upires o vampirs a l’Occident i de brucòlacos a l’Orient, als homes morts i sebollits que retornen en cos i ànima, parlant, caminant i maltractant els homes i els animals; però, per damunt de tot, xuclant-los la sang fins a causar-los la mort. Ningú no pot deslliurar-se’n si no és exhumant-los, tallant-los el cap i arrencant i cremant llur cor. Aquells qui moren a causa d’un vampir es converteixen al seu torn en vampirs.”
El que no diu Colin Plancy, però que confirma unànimement el llegendari popular, és que només actuen de nit. El sol els destrueix. Si un raig de llum solar el fereix, sofreix una horrible convulsió, el seu cos es contrau i adquireix ràpidament l’estat de descomposició que li correspondria d’acord amb la data del seu traspàs. De les seves despulles, se’n desprèn una fetor repulsiva i en resta només una pila de pols.
El vampir, doncs, a diferència dels fantasmes i els espectres té un cos mort i enterrat que, en sortir del sepulcre, recobra les seves propietats vitals, ataca els vius i es nodreix de llur sang.
 JOAN PERUCHO, Incredulitats i devocions. Ed. 62, 1991 (adaptació).

Conviure amb la diabetis
La diabetis és una malaltia freqüent que es caracteritza fonamentalment per un excés de glucosa a la sang. La glucosa és un sucre útil a totes les cèl·lules del cos com a font d’energia per dur a terme processos vitals. Perquè aquesta glucosa, que obtenim dels aliments i  circula per la sang, pugui ser usada per les cèl·lules, ens cal l’ajut d’una substància anomenada insulina.
Si el pàncrees no produeix prou insulina, la glucosa no penetra a les cèl·lules i s’acumula a la sang. Llavors apareixen símptomes com l’aprimament malgrat la sensació de gana, menjar més de l’habitual, orinar més i  més freqüentment, i tenir una set intensa que et fa beure grans quantitats de líquid juntament amb un cansament generalitzat.
Davant qualsevol d’aquests símptomes, cal consultar immediatament el metge. Es tracta d’una malaltia crònica. Per tant, la millor manera de retardar i minvar les complicacions que comporta és detectant-la i controlant-la al més aviat millor.
Fullet informatiu. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Generalitat de Cataalunya, 1993.


EL TEXT ARGUMENTATIU
El text argumentatiu té la funció de convèncer; argumentar és donar raons amb l’objectiu de convèncer algú d’alguna cosa. Les argumentacions són presents en molts actes de la vida quotidiana: sempre que volem convèncer algú de les nostres idees, defensar la nostra opinió o rebatre l’opinió d’algú altre.

La seva estructura bàsica consta de tres parts, a més del títol:

  • Títol. Encapçala el text i en sintetitza el contingut.
  • Introducció: és la part que situa, enuncia o presenta un tema i dóna l’opinió a favor o en contra de l’emissor respecte aquest tema (tesi). Cal presentar-la de forma clara i precisa.
  • Motius o arguments: s’exposen els fets, proves o raons que serveixen per justificar tesi. Per cada fet presentat, es desenvolupa un argument principal i d’altres de secundaris o de suport, si és el cas.
  • Conclusió: recull la idea principal (tesi) de l’autor i resumeix els principals arguments exposats amb l’objectiu de convèncer l’interlocutor. S’expressa normalment en l’últim paràgraf.

RECORDEM...
  ü  Cal que el text estigui ben cohesionat i sigui totalment coherent.
  ü  Cal utilitzar el vocabulari específic de l’àmbit.
  ü  Cal exposar les raons amb claredat.
  ü  Cal evitar repeticions de vocabulari i arguments  

EXEMPLES

Pena de llibre

A Binanlmádena (Màlaga), com en molts altres llocs, suposo, els motoristes menors d’edat paguen poquíssimes multes de circulació. Per insolvència o per la raó que sigui. La policia local s’ha posat d’acord amb l’alcalde per evitar que continuï el que consideren una presa de pèl. La solució és curiosa: qui no paga haurà de llegir un llibre.

Els infractors hauran d’anar a la biblioteca municipal, llegir un llibre i, després, omplir un qüestionari anotant-hi les dades del llibre, explicant l’argument i jutjant l’encert del final (no es preveu, doncs, que es puguin llegir llibres que no siguin novel·les…). Les preguntes s’amunteguen. Qui jutjarà si el treball del condemnat és correcte? [...] I què passarà amb els qui suspenguin l’examen de lectura?
Diu el cap de la policia local que amb les multes no han aconseguit que disminueixin les infraccions dels motoristes joves i que amb la lectura d’un llibre espera aconseguir-ho. La conclusió sembla clara: obligar a llegir es considera una sanció més dura i més temible que haver de pagar quinze mil pessetes. “Mira, tio, jo ja no em salto els vermells, em farien llegir un llibre, t’ho imagines?” Evidència absoluta: la lectura és un càstig.
També diu el policia que “així guanyarem addictes a la lectura”. Home… N’està segur? [...] Dubto bastant, ho confesso, de l’efecte exemplar de la lectura en general, i d’aquesta en particular. Paga o llegeix és un eslògan que, en el fons, presenta la lectura com una multa. Els pares dels infractors, doncs, no cal que llegeixin. Els policies municipals, tampoc. Ni, naturalment, cap ciutadà com cal, pagador d’impostos i arbitris. La lectura és pròpia dels insolvents.
                                                                                     Josep M. Espinàs

En contra de l'ús d'ordinadors portàtils a l'aula
Actualment, el departament d'ensenyament ha incorporat una nova eina als col·legis de Catalunya substituint els llibres convencionals per ordinadors portàtils. No obstant això, alguns col·legis han optat per rebutjar aquesta incorporació i seguir amb els mètodes tradicionals.

Aquesta incorporació d'ordinadors portàtils a les aules sembla, d'entrada, una innovació de l'ensenyament, però, en realitat, volen substituir els llibres convencionals per una nova tecnologia que no ens beneficiarà, sinó ben al contrari. Per una banda, nombrosos especialistes afirmen que estar massa temps davant la pantalla de l'ordinador pot causar problemes de vista i mals de cap constants. De l’altra, si s'aplica aquesta tecnologia es començarà a perdre l'escriptura a mà i, amb l'existència de correctors, l'alumne no s'esforçarà a aprendre a escriure correctament. Per últim, podem afegir que estudiar davant un ordinador provoca una falta de concentració i pot resultar complicat i incòmode.

Així doncs, arribem a la conclusió que no és una bona opció substituir els llibres de text per ordinadors a les aules a l'hora d'aprendre.
Carla Bueno Jover

La generación ni-ni

El tema que voy a tratar es la “Generación Ni-Ni”, un grupo de jóvenes que ni trabajan ni estudian. Pero ¿existe realmente esa generación? Puede ser que lo que a primera vista parece un grupo de holgazanes sea un grave problema de la sociedad. Por lo tanto, no se puede considerar, sin más, que exista una generación “ni-ni”.
Para empezar, diré que dentro de mis conocidos existen muy pocos “ninis”, y los pocos que conozco querrían trabajar, pero no encuentran un empleo. De hecho, de acuerdo con un reportaje aparecido hace unos meses en un periódico nacional, solo el 14% de los jóvenes entre 18 y 34 años pueden ser considerados “ninis”.
En contraposición, el 54% de los jóvenes entre 18 y 34 años dicen no tener un proyecto por el que sentirse ilusionados, lo que no significa realmente que sea una generación de “ninis”; ya que este porcentaje se podría encontrar fácilmente en generaciones mayores. No estar ilusionado por un proyecto no es algo nuevo ni significa que no se haga nada. De hecho, la mayoría de ese porcentaje trabaja para poder sobrevivir, por lo tanto, no son “ninis”.
En síntesis, no se puede afirmar que exista la “generación ni-ni”, vistos los datos anteriores. Sin duda, es una farsa que se ha creado para esconder el verdadero problema de la sociedad: la crisis económica.

IES MOSSÈN ALCOVER. Grupo 6. 2ªB


  
EL TEXT INSTRUCTIU
El text instructiu ens obliga, ens aconsella o ens recomana fer una sèrie d'accions i ens informa, a vegades, de per què hem de fer-les i com hem de fer-les.
RECORDEM...
El títol d'un
ü  La descripció ha de presentar la finalitat que persegueix i exposar un seguit d'instruccions.
ü  ESTRUCTURA: el text instructiu està estructurat de la següent manera:
1) Marques d'ordre: Si les instruccions s'han de fer en un ordre determinat, cal indicar el pas d'una instrucció a la següent amb numerals ordinals (primer, segon,...) o lletres ordenades). També poden ser substituïdes per recursos tipogràfics (punt, guió ...).
2) Acció que s'ha de fer
3) Com s'ha de fer
ü  Esquematisme o concisió: Els textos instructius acostumen a ser esquemàtics i concisos. Només cal presentar els continguts estrictament necessaris.
ü  La forma verbal bàsica per expressar les instruccions és l'imperatiu (obre o obriu, endolla o endolleu,...).  perífrasis verbals d’obligació. Però també es poden usar verbs específics com les perífrasis d'obligació (Cal que..., heu de...).

I NO OBLIDEM QUE...
Per expressar la manera com s'han de fer les accions, es poden usar: adverbis i locucions adverbials de manera, adverbis en -ment, preposicions + nom, oracions introduïdes per nexes modals (com, com si, segons, etc.) verbs que, pel seu significat, indiquen manera i gerundis.
Per expressar la finalitat d'una acció, es poden usar: la preposició per a + nom, oracions introduïdes per nexes finals (perquè, a fi que, per tal que, etc.), per (o locucions finals com a fi de, per tal de, etc.) + infinitiu i verbs que, per la seua significació, indiquen finalitat: perseguir, proposar-se, pretendre...
Per indicar instruments podem fer servir: per mitjà de, mitjançant, amb...

EXEMPLES
1. Tres en ratlla
Es tracta d'un joc que, segons els llocs, s'anomena també treset, treset en ratlla o renglera en treseta. Hi juguen dues persones.
Material necessari:
    • un tauler o un dibuix amb l'esquema del dibuix
    • 3 peces menudes del mateix color
    • 3 peces menudes d'un color diferent (poden ser també diferents objectes petits)
Instruccions del joc:
1. El primer jugador ha de posar la seva peça just en el punt central.
2. El segon jugador ha de col·locar la seva en un dels punts on conflueixen les línies.
3. Correlativament, ambdós jugadors han d'anar posant les seves peces en distints punts de confluència.
4. Durant la partida, cada jugador ha d'anar movent alternativament les seves peces.
5. Guanya el primer jugador que fa tres en ratlla, és a dir, el que col·loca les seves tres peces en línia recta.


2. Instruccions DVD
1.      Premeu el botó ON/STAND BY del DVD. El llumet situat al damunt mateix de l'aparell s'il·luminarà.
2.  Introduïu-hi correctament una cinta enregistrada.
3.  Connecteu l'alimentació del TV i sintonitzeu el canal reservat per al DVD. Premeu el botó PLAY. El llum s'il·luminarà, i s'iniciarà la reproducció.
4. Per a aturar la reproducció, cal prémer el botó STOP. Quan s'acabi la cinta, es rebobinarà automàticament.
5. En prémer el botó STOP, el programa determinat per la posició del selector INPUT SELECT apareixerà a la pantalla del TV.
  

3. Pastís de verdures
INGREDIENTS PER A 4 PERSONES: pastanagues, bledes, col, patates... que en conjunt facin un pes de 7 kg; 2 ous; 100 g de pernil per guisar; la molla d'un panet de 150 g remullada en mig got de llet freda; 1 cullerada sopera d'oli; 2 1 d'aigua i sal.

1. Es pelen i arreglen totes les verdures i es tallen després.
2. Es col·loquen en un pot amb aigua i sal i es bullen 40 minuts fins que queden tendres.
3. Es deixa que es refredin una mica i després s'escorren.
4. A continuació es trituren.
5. Després es baten els ous i es pica el pernil, afegint-ho tot a les verdures, igual que la molla de pa, escorreguda.
6. Es barreja tot amb una cullera.
7. S'unta un motlle i s'hi col·loca el preparat. Es fica al forn, ja calent, durant 45 minuts.
8. Un cop retirat, es deixa refredar i es desmotlla.


4. Instruccions alternatives
D´entrada, rebeu al xicot de la vostra filla amb naturalitat, eviteu qualsevol gest que reveli la impressió que us hagi pogut causar, i no el prejutgeu.
A continuació, convideu-lo a passar i a seure, feu-lo sentir còmode. Tot seguit, inicieu una conversa distesa, feu servir un to de veu serè i modulat.
Durant la conversa, parleu de les seves aficions i desvieu amb certa habilitat el vostre interès cap els seus pírcings i tatuatges, indagueu si són o no un caprici passatger. Alhora, intenteu saber del seu entorn familiar i cercle d´amistats.
De moment, no li doneu consells ni li feu saber la vostra opinió.
D´una banda, penseu que els joves segueixen els passos de la moda, i per aquest motiu no són millors ni pitjors persones, i d´altra banda, cal que respecteu el seu estil encara que sigui diferent al vostre.
Per tant, heu de ser pacients i tolerants, aposteu per una convivència cordial. No avanceu esdeveniments, i deixeu que us demostri com és, dia a dia.